Het doel van de cursus is uw monteur inzicht te geven in het effect dat zijn of haar gedrag heeft op de klantbeleving. Daarnaast wordt in de cursus gekeken hoe men vanuit service commerciele kansen voor de eigen organisatie kan herkennen en / of genereren.
Cursusvraagstukken zijn onder andere:
Hoe stel ik mij op? Welke vraagtechnieken gebruik ik bij het in kaart brengen van een storing? Hoe kijk ik naar mijn klant? Hoe kijkt mijn klant naar mij? Wat verwacht een klant van mij? Welke omgangsvormen hanteer ik? Hoe signaleer ik kansen om mijn producten en diensten aan te bieden? Hoe kan ik de behoeftes van het personeel taaltechnisch beter uitvragen? Hoe kom ik service- en dienstverlenend over? Hoe zou ik kunnen bijdragen om het het proces van mijn klant sneller, slimmer en/of met minder verspilling te kunnen verbeteren?
De cursus bestaat uit afwisselende korte theorieblokken en herkenbare praktijkopdrachten. De cursus kent een levendig karakter waarbij eigen inbreng zeer gewaardeerd wordt. Naast de vakinhoudelijke bijscholing vinden wij het belangrijk de cursist te begeleiden ten aanzien van de juiste instelling en werkhouding naar collega's, klanten en bedrijf.
Cursusinhoud- Klantverwachting
- Klantbeleving
- Beleefdheids- en omgangsvormen
- Principes, normen en waarden
- Verbale en non-verbale communicatie
- Vertrouwen
- Eerlijkheid en oprechtheid
- Interesse tonen en luisteren
- Vragen, luisteren, samenvatten en doorvragen
- Maken en nakomen van afspraken
- Presentatie en vertegenwoordiging van de eigen organisatie
- Uiten van kritiek en / of frustraties
- Duidelijk zijn
- Ja zeggen, nee zeggen of parkeren
- Omgaan met kritiek, werkdruk en klant-emoties
- Signaleren van verkoopkansen
- Aandragen van oplossingen
- Adviseren
De cursus wordt afgesloten met een toets en een praktijkopdracht. Bij goed gevolg ontvangt de cursist een certificaat.
Bestemd voorDe cursus richt zich op storings- en onderhoudstechnici binnen de machine-, apparaten-, installatie- en voertuigbouw die zich vakinhoudelijk willen verdiepen op het gebied van:
- Installaties opleveren aan de eindklant
- Communiceren met klant en toeleveranciers
- Uitleg geven over de installatie vanuit tekeningen en schema's
- Instructies aan bedienend personeel geven
- De leiding in handen nemen tijdens service, onderhoud en storingen
Niet van toepassing. WTB trainingen heeft de filosofie dat scholing altijd zinvol is voor de ontwikkeling van zowel uw medewerkers als uw bedrijf. Wij stellen daarom geen verplichte vooropleidingseisen. Wij hebben deze cursus ingeschaald op MBO-niveau.
LesmateriaalLesboek en hand-out.
CursusduurDe cursusduur bedraagt 2 dagen van 6 uur of 4 dagdelen / avonden van 3 uur.
Cursuskosten