014.17 Storings- en Onderhoudstechniek - module 17: Maintenance management systems

WTB-trainingen biedt een modulair opgebouwde cursus Storings- en Onderhoudstechniek aan.
De basis van deze cursus is module 1 waarin ingegaan wordt op Mechanische Storings- en Onderhoudstechniek. Na module 1 kan de cursist desgewenst een of meerdere aanvullende modules volgen die ingaan op een specifiek deelgebied van de storings- en onderhoudstechniek. Zo kan de cursist zelf zijn of haar ideale opleidingstraject samenstellen. Er zijn de volgende modules:

Storings- en Onderhoudstechniek - module 1: Mechanica
Storings- en Onderhoudstechniek - module 2: Elektrotechniek
Storings- en Onderhoudstechniek - module 3: Elektronica
Storings- en Onderhoudstechniek - module 4: Besturingstechniek en PLC-techniek
Storings- en Onderhoudstechniek - module 5: Ethernet, internet & remote access
Storings- en Onderhoudstechniek - module 6: Meet- en Regeltechniek
Storings- en Onderhoudstechniek - module 7: Pneumatiek en Hydrauliek
Storings- en Onderhoudstechniek - module 8: Leidingwerk, pompen en compressoren
Storings- en Onderhoudstechniek - module 9: Verbrandingsmotoren
Storings- en Onderhoudstechniek - module 10: Voertuigtechniek
Storings- en Onderhoudstechniek - module 11: Las-, constructie- en herstelwerkzaamheden
Storings- en Onderhoudstechniek - module 12: Effectief rapporteren voor (service)monteurs
Storings- en Onderhoudstechniek - module 13: De monteur als ambassadeur
Storings- en Onderhoudstechniek - module 14: Technisch Engels
Storings- en Onderhoudstechniek - module 15: Technisch Duits
Storings- en Onderhoudstechniek - module 16: Combi veiligheidsopleiding: VCA, tillen, heftruck en hijsen
Storings- en Onderhoudstechniek - module 17: Maintenance management systems

Doel

Uw service monteur bezoekt uw klanten voor onderhoud en reparaties. Tijdens deze bezoeken staat hij of zij in direct contact met uw klant. U heeft wellicht klanten die heel professioneel met het onderhoud van hun machine of installatie omgaan, maar het is ook denkbaar dat klanten minder bewust met onderhoud bezig zijn. In beide gevallen is het prettig als uw monteur een goede gesprekspartner is voor uw klanten. Heeft uw klant het goed voor elkaar dan is het prettig als uw monteur begrijpt hoe uw klant over onderhoud denkt en wegwijs is in de daarbij gebruikelijke terminologie. Heeft uw klant het onderhoud minder goed geregeld dan is het prettig als uw monteur kennis heeft van methoden die er zijn om onderhoud wel goed te kunnen regelen. Uw servicemonteur wordt dan een partner voor uw klanten en ondersteunt het beheersbaar krijgen van het onderhoud, onderhoudskosten en het verhogen van de betrouwbaarheid.

Onderhoud is een belangrijk instrument om uw continuiteit te waarborgen. Onderhoud wordt echter ook vaak als als een kostenpost gezien die de omzet of de winst kan drukken. Door de juiste mix van diverse soorten onderhoud toe te passen, stuurt u de continuiteit en waarborgt u uw leveringsplicht. Door op een slimme manier te investeren in onderhoud, bespaart u niet alleen hoge ad-hoc-kosten, maar worden ook uw bedrijfsresultaten op lange termijn stabieler.

Na deze cursusmodule kunnen de deelnemers onder meer de volgende vragen beantwoorden:
Hoe bepaal ik wat de kritische onderdelen van een installatie zijn? Hoe kan ik onderhoudsintervallen plannen zodat ik binnen de kritische slijtagegrenzen blijf? Hoe wordt het voorraadniveau van kritische spare-parts georganiseerd? Hoe kan ik onderhoud aan delen combineren om de kosten laag te houden? Wat is het verschil tussen systematisch en gepland onderhoud? Welke afwegingen moet ik maken ten aanzien van onderhoud, revisie of vervanging? Wat staat er in een service level agreement? Uw klant verzoekt om een FMEA analyse, wat bedoelt hij? Welke rol speelt het ISO 9001 kwaliteitssysteem van uw klant bij de eisen die hij aan onderhoud stelt? Hoe kan ik mijn klant helpen met het voorspellen van toekomstig onderhoud of storingen?

Werkwijze

De cursus bestaat uit afwisselende korte theorieblokken en herkenbare praktijkopdrachten. De cursus kent een levendig karakter waarbij eigen inbreng zeer gewaardeerd wordt. Naast de vakinhoudelijke bijscholing vinden wij het belangrijk de cursist te begeleiden ten aanzien van de juiste instelling en werkhouding naar collega's, klanten en bedrijf.

Cursusinhoud

- Wat is onderhoud en wat is het doel van onderhoud?
- Inzicht verkrijgen in de gevolgen van onderhoud en geen onderhoud uitvoeren
- Effect en kosten van storingen en/of kwaliteitsverlies
- Kosten van onderhoud
- Betrouwbaarheid, inzetbaarheid, veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid
- Onderhoudsbudgetten, procedures en terminologie
- Levensduur, afschrijving en life cycle costs
- Ontmanteling, afvoer en recycling
- Pro-actief versus reactief onderhoud
- Bepalen van onderhoudsintervallen
- Stops inplannen
- Verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden van de bediener / gebruiker, de eigenaar, de verkoperĀ en de fabrikant
- CE-markering en garantie
- Het kunnen lezen en interpreteren van een P&ID
- Het herkennen van ontwerpsystemen voor een betrouwbare installatie
- Praktische tips voor een redundant systeem betrouwbaar te houden
- Doel van maintenance management systems
- Uitleg van verschillende onderhoudsmodellen en hun onderlinge verschillen, waaronder:
- Predictive maintenance
- Periodic maintenance
- Preventive maintenance
- Corrective maintenance
- Zero Hours maintenance
- FMEA en FMECA
- Maintenance, Repair and Operations Management (MRO)
- Total Quality Management (TQM)
- Total Productive Maintenance (TPM)
- Reliability Centered Maintenance (RCM)
- Product Lifecycle Management (PLM)
- Spare Parts Management (SPM)
- Asset Management
- Reliability & maintainability engineering
- Software tools voor het organiseren van onderhoud
- Overall Equipment Effectiveness (OEE)
- Onderhoud volgens ISO 9001 en TS 16949
- Onderhoud in combinatie met 5S, LEAN en SixSigma
- Technische audits
- Onderhoudscontracten, service level agreements (SLA) en material level agreements
- Management van spare parts, tooling & documentation

Afsluiting

De cursus wordt afgesloten met een toets en een praktijkopdracht. Bij goed gevolg ontvangt de cursist een certificaat.

Bestemd voor

De cursus richt zich op storings- en onderhoudstechnici binnen de machine-, apparaten-, installatie- en voertuigbouw die zich vakinhoudelijk willen verdiepen op het gebied van:
- Installaties opleveren aan de eindklant
- Communiceren met klant en toeleveranciers
- Uitleg geven over de installatie vanuit tekeningen en schema's
- Instructies aan bedienend personeel geven
- De leiding in handen nemen tijdens service, onderhoud en storingen

Gewenste vooropleiding / werkervaring

Niet van toepassing. WTB-trainingen heeft de filosofie dat scholing altijd zinvol is voor de ontwikkeling van zowel uw medewerkers als uw bedrijf. Wij stellen daarom geen verplichte vooropleidingseisen. Wij hebben deze cursus ingeschaald op MBO+ niveau.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal bestaat uit een praktische syllabus die voor de cursisten tevens als naslagwerk kan worden gebruikt. Daarnaast verzorgen wij het schrijfmateriaal en eventueel aanvullend lesmateriaal.

Cursusduur

De cursusduur is 2 dagen van 6 uur of 4 dagdelen / avonden van 3 uur.

Cursuskosten
De cursuskosten bedragen € 625,00 per persoon.
De kosten voor het les- en oefenmateriaal bedragen € 70,00 per persoon.
De genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

In-company
WTB Trainingen biedt interessante mogelijkheden om deze cursus in-company en op maat voor u te verzorgen.
Informeer naar de mogelijkheden via 0348 - 413 844.

Subsidie
Mogelijk komt u in aanmerking voor subsidie of scholingsbijdrage van een scholingsfonds(bijv. OOM(Metaalbewerking) of A+O fonds(Metalektro)). Wij helpen u hiermee graag op weg.
Direct inschrijven
Direct inschrijven
Meer informatie:
WTB Trainingen
Vijzelmolenlaan 1
3447GX WOERDEN

tel: 0348 - 413 844
fax: 0348 - 433 525

info@wtb-trainingen.nl