510.05 Effectief rapporteren voor (service)monteurs
Doel

Het doel van deze cursus is uw servicemonteur doeltreffend te laten rapporteren. Uw klant begrijpt na het lezen van het rapport welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wat de klant eventueel kan doen om een dergelijke storing te voorkomen. U kunt aan de hand van de rapportage een volledige en juiste factuur sturen en bij herhalende storingen, klantklachten, garantie-issues, etc. kunt u vertrouwen op een goede verslaglegging van eerder uitgevoerde werkzaamheden. In deze cursus wordt zowel de inhoudelijke kant van een rapport behandeld, inzicht verschaft over het doel en het effect van rapporteren, als dat er ook praktische handvatten worden aangereikt op taaltechnisch gebied.

Werkwijze

De cursus bestaat uit afwisselende korte theorieblokken en herkenbare praktijkopdrachten. De cursus kent een levendig karakter waarbij eigen inbreng zeer gewaardeerd wordt. Naast de vakinhoudelijke bijscholing vinden wij het belangrijk de cursist te begeleiden ten aanzien van de juiste instelling en werkhouding naar collega's en bedrijf.

Cursusinhoud

- Introductie, doelen stellen en 0-puntsmeting
- Waarom is rapporteren zo belangrijk? (doelstelling rapport en wie leest het?)
- Hoe kom ik over op de organisatie van de klant?
- Verslaglegging als onderdeel van de totale communicatie van een betrouwbare zakenpartner
- Het commerciele belang van een goed rapport
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Soorten rapportages: werkbonnen, storingsrapporten, inspectierapporten en verbetervoorstellen
- Rapportage ter verantwoording aan de klant
- Rapportage voor interne organisatie, bijvoorbeeld in verband met facturatie of garantie
- Rapportage met betrekking tot actueel houden onderhoudshistorie
- Rapporteren vanuit oorzaak en gevolg
- Omschrijven van werkzaamheden
- Noteren van gebruikte onderdelen en materialen
- Noteren van gebruiks-, toepassings- of onderhoudsadvies/ instructie
- Noteren van afspraken
- Formuleren van extra wensen voor de afdeling verkoop
- Stijlen van rapporten
- Puntsgewijs noteren versus uitgeschreven teksten
- Wat staat er minimaal in een goed verslag
- Logische rapportopbouw
- Het genereren van commerciele kansen door goede rapportage
- Oefenen in groepsverband en van elkaar leren/ rollenspel klant en monteur
- Tips voor monteurs zonder talenknobbel, zoals het formuleren van korte eenduidige zinnen
- Gebruik maken van spellingscontrole en internetwoordenboek

Afsluiting

De cursus wordt afgesloten met een toets. Bij goed gevolg ontvangt de cursist een certificaat.

Bestemd voor

(Service)technici en geinteresseerden die zich willen verdiepen in het effectief rapporteren.

Gewenste vooropleiding / werkervaring

Niet van toepassing. WTB trainingen heeft de filosofie dat scholing altijd zinvol is voor de ontwikkeling van zowel uw medewerkers als uw bedrijf. Wij stellen daarom geen verplichte vooropleidingseisen. Wij hebben deze cursus ingeschaald op MBO-niveau.

Lesmateriaal

Lesboek en hand-out.

Cursusduur

De cursusduur bedraagt 1,5 dag of 3 dagdelen / avonden van 3 uur.

Cursuskosten
De cursuskosten bedragen € 350,00 per persoon.
De inschrijfkosten bedragen € 0,00 per persoon.
De kosten voor het les- en oefenmateriaal bedragen € 70,00 per persoon.
De genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Nu tijdelijk geen inschrijfkosten bij inschrijving direct via onze site.

In-company
WTB Trainingen biedt interessante mogelijkheden om deze cursus in-company en op maat voor u te verzorgen.
Informeer naar de mogelijkheden via 0348 - 413 844.

Subsidie
Mogelijk komt u in aanmerking voor subsidie of scholingsbijdrage van een scholingsfonds(bijv. OOM(Metaalbewerking) of A+O fonds(Metalektro)). Wij helpen u hiermee graag op weg.
Direct inschrijven
Direct inschrijven
Meer informatie:
WTB Trainingen
Vijzelmolenlaan 1
3447GX WOERDEN

tel: 0348 - 413 844
fax: 0348 - 433 525

info@wtb-trainingen.nl